Siirry pääsisältöön

WebAIMin ruudunlukijakysely numero 10

Hyppään tietenkin saavutettavuuskelkkaan, koska WebAIM on julkaissut ruudunlukijakyselynsä tulokset. Se on jo kymmenes tällä kertaa! Voit lukea itse tuloksista (englanniksi).

Teen nostoja sitä mukaa, kun luen raporttia.

Kaikki ruudunlukijan käyttäjät eivät ole sokeita

Tärkeä asia kannattaa toistaa uudemman kerran: ruudunlukijakäyttäjät eivät ole vain sokot. 5,2 % vastaajista kertoi heillä olevan kognitiivisia haasteita ja 2,2 % motorisia vaikeuksia eli esimerkiksi vaikeuksia käyttää käsiä.

Kun siis puhut ruudunlukijalle suunnittelusta, niin otathan huomioon, että ruudunlukijaa saattaa käyttää näkeväkin henkilö! Erilaiset näkymättömät tekstit eivät välttämättä ole toimivin ratkaisu tälle kohderyhmälle.

Ei ole yhtä tiettyä ruudunlukijaa

JAWS ja NVDA kilpailevat suosituimman ruudunlukijan asemasta. Tämä ei tarkoita etteikö muita ruudunlukijoita käytettäisi. 71,6 % vastaajista käyttää useampaa kuin yhtä ruudunlukijaa. Tiedän tämän myös käyttäjätestauksesta: jokin lomake toimiikin paremmin toisella ruudunlukijalla tai toisella selaimella.

Pistekirjoituksen lukeminen ei ole niin yleistä kuin luulin

38 % vastaajista lukee pistekirjoitusta ruudunlukijan käytön yhteydessä. 62 % ei käytä. Olisin odottanut tilanteen olevan toisinpäin. Ehkä siksi, että koulussa pistekirjoituksen lukeminen korostuu enemmän ja se on näkyvämpää minulle työn kautta. En osaa sanoa, että onko Suomi myös poikkeus tähän. Sen tiedän, että Suomessa pistekirjoituksen opetteluun on kuitenkin hyvä ote.

Eri asia onkin, että väheneekö pistekirjoituksen lukeminen aikuisena tai vaikuttaako tähän esimerkiksi sokeutuminen aikuisena, jolloin pistekirjoitusta ei välttämättä jaksa opetella.

Muista testata mobiilissa

Suosituimmat mobiiliruudunlukijat ovat VoiceOver 70,6 % (iOS) ja TalkBack 34,7 % (Android). Testaathan siis myös mobiililaitteilla? Tämä puoli on jäänyt itselläkin paitsioon.

Odotukset nettisivujen saavutettavuutta kohtaan kasvavat

Vuosien kuluessa vastaajat ovat enemmän ja enemmän vastanneet, että saavutettavuutta parantaisi enemmän saavutettavuuden parantaminen nettisivuilla - eikä niinkään, että olisi parempia apuvälineitä. Odotukset saavutettavuudesta siis kovenevat vuosi vuodelta!

Ei palautetta ei tarkoita etteikö sitä olisi

Vastaajista 67 % ei juuri koskaan tai ikinä ota yhteyttä nettisivun omistajaan. Muista siis, että palautteen puute ei tarkoita sitä, että mitään parannettavaa ei ole - vaan saattaa pahimmassa tapauksessa tarkoittaa sitä, että palautetta ei onnistuta jättämään tai ei vaivauduta. Tee siis käyttäjätestausta!

Älä käytä CAPTCHAa

Eniten ongelmia sivuilla tuottaa CAPTCHA. Siis se, joka tarkistaa "oletko ihminen vai kone". Ne perustuvat kuviin, joissa tunnistat esimerkiksi moottoripyöriä tai kirjoitat kirjaimia. Ne eivät ole saavutettavia - älä siis käytä niitä. Muitakin keinoja on.

Huhhuh! Siinä oli taas hyvä infopaketti.