Siirry pääsisältöön

Rekrytointi-ilmoituksen näkyvyys Mastodonissa ja LinkedInissä

Mastodon ja LinkedIn ovat eniten käyttämäni sosiaaliset mediat. Koen, että kummassakin olen onnistunut luomaan kivan ilmapiirin itselleni ja seuraajilleni.

Minusta olisi kiva, että useampi tuntemani henkilö käyttäisi Mastodonia. Tämä on siis osaltaan vastaus kysymyksiin, että "Onko Mastodon tarpeeksi iso?" tai "Saako siellä näkyvyyttä?"

Vertailen siis erilaisia tunnuslukuja noin vuorokauden niiden julkaisun jälkeen.

Jos alustat ovat sinulle tuttuja, niin hyppää suoraan tuloksiin.

Mastodon

Mastodonissa boostaus tarkoittaa julkaisun uudelleenjakamista, tykkääminen ("favourite") ei vaikuta julkaisun näkyvyyteen, vaan on enemmänkin viesti siitä, että se julkaisu on nähty ja siitä tykätään. Vastaaminen toimii, kuten LinkedInissä tai Twitterissä.

Tärkeänä erona LinkedIniin on, että Mastodonissa ei ole algoritmia, joka tarjoaa julkaisua henkilöille muille kuin seuraajille. Viestivirta on myös kronologinen. Näkyvyys syntyy siis vain niiden henkilöiden toimesta, jotka jakavat julkaisun omille seuraajilleen.

Kuva 1. Rekrytointijulkaisu Mastodonissa. Kuva luotu Mastopoet-ohjelmalla.
Kuvakaappaus käyttäjän Sami Määttä (@SamiMaatta@mementomori.social) viestistä. Viesti on lähetetty Aug 18, 2023, 08:49 ja sillä on 3 tykkäystä, 20 boostia ja 1 vastausta. Nyt olisi tarjolla isommat saappaat, sillä Saavutettavuuskirjasto Celia rekrytoi kehittämis- ja tietohallintojohtajaa! Hyppää suoraan hakuilmoitukseen: valtiolle.fi/fi-FI/ilmoitus?id. Toimisit tiimin päällikkönä ja näin olleen myös johtoryhmän jäsenenä. Päällikkön tehtävissä vastaisit digitalisaation ja tietohallinnon kehittämisestä ja ylläpidosta. Näiden lisäksi vastuullasi olisivat teknisen aineistotuotannon ja arkistoinnin kokonaisuudet. Celia tekee tiivistä yhteistyötä muiden pohjoismaisten sisarvirastojensa kanssa, joten valmius kansainväliseen yhteistyöhön ja hyvät verkostotaidot ovat arvostettuja taitoja! #ICT #saavutettavuus #rekrytointi

Julkaisussa (19.8.2023) on

  • 3 tykkäystä
  • 20 boostausta
  • 1 kommentti.

Kommentti oli minulta ja jaoin tietoa valtiolle hakemisesta.

Koska Mastodonin viestivirta on kronologinen, niin todennäköisesti vielä jaan julkaisun itse uudelleen. Tällöin se näkyisi mahdollisesti vielä uudelle joukolle, jotka voivat jakaa sitä edelleen.

LinkedIn

LinkedInissä julkaisu saa näkyvyyttä algoritmin ansiosta. En tiedä kovin tarkkaan, miten se toimii. Käsittääkseni julkaisu saa näkyvyyttä erityisesti silloin, kun sen kanssa vuorovaikutetaan tavalla tai toisella. Toki julkaisuaika myös vaikuttaa, minkälaiselle ryhmälle julkaisu tulee ensimmäisenä näkyviin.

Reagoiminen ja kommentointi nostavat julkaisua muillekin kuin seuraajillesi. Uudelleenjakaminen toimii, kuten olettaisi: Julkaisu tulee näkyviin henkilön omalla seinällä.

Kuva 2. Rekrytointijulkaisu LinkedInissä.
Kuvakaappaus LinkedInin analytiikkapuolelta, jossa on julkaisu Celian vapaasta kehittämis- ja tietohallintokohtajan paikasta. Julkaisulla on 177 'impressionia'. Sen kanssa on vuorovaikutettu reagoimalla 4 kertaa, siinä on yksi kommentti ja nolla uudelleenjakoa.

LinkedInin puolella voin tarkastella julkaisuun liittyviä tunnuslukuja tarkemmin. "Impressions" voisi kääntää "kohtaamisiksi". Se kuvaa arviota siitä, kuinka monelle käyttäjälle julkaisu on tullut vastaan.

Tilanne 19.8.2023:

  • reagoitu 4 kertaa
  • jaettu 0 kertaa
  • kommentoitu yhdesti.

Kommentin tein itse, kun jaoin myös tietoa valtiolle hakemisesta.

Tulokset

Tulokset taulukoituna. Jätin oman kommenttini huomioimatta.

Mastodonin ja LinkedInin vertailu
Mastodon LinkedIn
Tykkäykset tai reagoinnit 3 4
Uudelleenjaot 20 0
Kommentit 0 0
Kohtaamiset tyhjä 177
Seuraajien määrä 192 936

Johtopäätöksiä

  • Suurin ero selkeästi uudelleenjakojen määrässä. Mastodonissa julkaisua jaettiin ylivoimaisesti enemmän.
  • LinkedInin puolella taas tykkäyksi ja reagointeja tuli enemmän kuin Mastodonissa, mutta ero on hyvin pieni. Toisaalta näiden kokonaismäärä on muutenkin pieni.
  • LinkedInissä arvio kohtaamisista oli suhteellisen hyvä verrattuna tykkäyksien määrään. Mastodonissa minulla ei ole vastaavaa keinoa seurata kohtaamisia tai katselukertoja.
  • Ero seuraajien määrissä on huima. Voisi todeta, että Mastodonissa saisi enemmän vastinetta 'rahalleen' kuin LinkedInissä.

Selityksiä näkyvyyden kannalta

Mastodonin ja Linkedinin kohderyhmät ja kulttuuri ovat hyvin erilaiset. Ne vaikuttavat olennaisesti näkyvyyteen ja pohdintaan siitä, että kummalla alustalla haluaa olla.

Alustojen kohderyhmät

Voi myös kysyä, että ovatko Mastodon-buustaukset yhtä arvokkaita kuin LinkedInin tykkäykset? Kuinka todennäköistä on, että tässä tapauksessa tuleva kehittämis- ja hallintojohtaja on Mastodonissa ja vieläpä samoissa piireissä kuin minä? Sanotaan, että Mastodonia käyttävät edelleen pääasiassa "IT-tyypit", joten ehkä tässä tapauksessa kohderyhmä onkin oikea.

Mastodonissa uudelleenjaetaan herkemmin

Mastodonin kulttuuriin kuuluu vahvemmin toisten julkaisujen buustaaminen, jos niiden haluaa näkyvän myös muille. Tämä osaltaan vaikuttaa siihen, että julkaisussa oli enemmän uudelleenjakoja kuin LinkedInissä.

Toisaalta LinkedInissä käyttäjät tiedostavat, että reagointi riittää julkaisun esille tuloon myös muille. Mastodonissa tykkääminen ei aja samaa asiaa, joten sitä vastaavasti tehdään vähemmän.

Pidän kuitenkin uudelleenjakoa, alustasta riippumatta, arvokkaimpana vuorovaikutuksena, koska se tuo oman julkaisun toisten nähtäville tehokkaimmin. Se myös vaatii hyvin tarkoituksenmukaista toimintaa eli itse uudelleenjakamisen. Lukija on todennut, että tämä kannattaa näyttää muillekin.