Siirry pääsisältöön

Miten pitää mielekäs työpaja?

Pidin huhtikuussa 2022 työpajan, josta työpajojen inhoajakin totesi “Tämähän oli oikein kiva!” Paljastan, miten sen tein!

Työpaja pidettiin virtuaalisesti Teamsissä ja käytin Googlen Jamboardia eli virtuaalista fläppitaulua. Työpaja kesti yhden tunnin. Sen aikana keskusteltiin yhdessä ja pienryhmissä.

Aluksi kirkastin, että mitä työpaja käsittelee ja mikä sen lopputuote on: Ideoimme vastuullisuustoimenpiteitä ja lopulta meillä on Word-dokumentti, jossa toimenpiteet on vastuutettu niistä päättäville henkilöille.

Sovimme, että millaiset säännöt keskustelussa on ja, että fasilitoijana minä annan ja tarvittaessa rajaan puheenvuoroja. Pyrin omalla olemuksellani (rento ja positiivinen) luomaan kivan keskusteluilmapiirin. Jututan työkavereita ennen työskentelyä.

Esittelin työpajan rungon ennen työskentelyä:

  1. Ideoimme yksin, sitten yhdessä pienryhmissä ja kirjaamme toimenpiteitä JamBoardille.
  2. Keskustelemme yhdessä toimenpiteistä ja työskentelystä.
  3. Karsimme hulluimmat ideat pienryhmissä ja keräämme toimivimmat Word-dokumenttiin. Toimenpiteet vastuutetaan henkilöille, joiden tehtäväalueelle ne kuuluvat.
  4. Yhteinen keskustelu työpajan kulusta ja fiiliksistä.
  5. Mitä tapahtuu seuraavaksi: Vastuutetut henkilöt päättävät, mitkä toimenpiteet ovat toteuttavissa.

Mikä minusta onnistui työpajassa?

  • Uskalsin luottaa osallistujiin, että tulosta syntyy. Se on juuri sen näköinen, joka sopii kyseiselle ryhmälle.
  • Annoin osallistujien jakaa fiiliksiään työpajan kulusta ja sallin kaikenlaiset mielipiteet. Parempi sanoa ne ääneen kuin jättää sisälle – hyvässä ja pahassa.
  • Tein selkeän rungon työpajan kulusta, sen lopputuotteesta. Hallitsin näin osallistujien odotuksia ja he tiesivät tarkalleen, mitä ollaan tekemässä.