Siirry pääsisältöön

Lapinlahden satamatunneli

Julkaistu Päivitetty . Aiheet: Suomeksi, Kaupunkisuunnittelu, Lapinlahti.

Mastodon-postaus samasta aiheesta.

Lapinlahden sairaalan puiston eteläosan kautta aiotaan vetää rekkatunneli satamaliikenteelle Jätkäsaaresta Salmisaareen ja Länsiväylälle. Tällä hetkellä on kaksi vaihtoehtoa, joista valita: suunnitelma A ja suunnitelma D.

29.2. järjestetään yleisötilaisuus satamatunnelin suunnitelmasta Jätkäsaaren kirjastossa (hel.fi).

Olennainen ero näissä on tunnelin suuaukon sijainti Salmisaaren päässä, mutta tarkemman tutkimisen jälkeen eroja löytyy lisää.

Kirkkaalla pinkillä poikkiviivalla on merkitty tunnelin suuaukko ja siitä lähtevät kaksi kaistaa maan alle.

Suunnitelma A:n kaava.
Kaava suunnitelmasta A. Tunnelin ja sen suuaukon rakentaminen lohkaisee huomattavan palan Lapinlahden sairaalan puiston eteläosaa.
Suunnitelma D:n kaava.
Kaava suunnitelmasta A. Tunnelin ja sen suuaukon rakentaminen lohkaisee huomattavan palan Lapinlahden sairaalan puiston eteläosaa.

Suunnitelma D säilyttää Lapinlahden puistoa ja mahdollistaa rakentamisen

Suunnitelma D sijoittaisi tunnelin suuaukon jo sillalle. Tällöin ei tarvitsisi rakentaa Lapinlahden tai sen puiston alueelle. Länsiväylä olisi mahdollista kääntää Salmisaareen ja se mahdollistaisi muita suunnitelmia.

Suunnitelma D olisi noin 100 miljoonaa euroa kalliimpi kuin suunnitelma A.

Lapinlahden eteläpuoli on määritetty arvokkaaksi luontokohteeksi (kartta.hel.fi). Se on vieläpä korkeimman arvoluokan I kohde eli hyvin arvokas, sillä

  • Kohteessa kasvaa valtakunnallisesti uhanalainen laji
  • Kohteessa kasvaa Helsingissä äärimmäisen uhanalainen (CR) laji
  • Kohde on tai siihen kuuluu Helsingissä hyvin harvinainen kasvillisuus- tai ympäristötyyppi.

Helsingin kaupungin luontotietojärjestelmä

Lapinlahden Lähde, joka (käsittääkseni) järjestää ja mahdollistaa erilaista toimintaa Lapinlahden sairaalan alueella vastustaa nimenomaisesti suunnitelmaa A, jotta puiston eteläosa säilyisi.

Tämän lisäksi vaihtoehto A estää kaupungin suunnitelmia kääntää Länsiväylä Salmisaaren suuntaan ja rakentaa alueelle asuntoja 5000 henkilölle ja saman määrän myös työpaikkoja.

Lisäys (20.2.2024): Teemu Pyyluoma käsittelee juuri tätä blogissaan Satamatunneli Lapinlahteen on liian kallis: Uuden asuinalueen tuomat tulot olisivat suuremmat, mitä suunnitelma D:n suuremmat kustannukset.

Suunnitelmassa D tunneliaukot olisivat sillan molemmin puolin. Rantaviivaa pitin kulkisi virkistysreitti.
Havainnekuva suunnitelmasta D. Länsiväylän sillan kummallakin puolella on yhdet kaistat tunnelin suuaukkoihin.

Suunnitelma A tuhoaa Lapinlahden puistoa

Suunnitelma A lohkaisisi osan Lapinlahden virkistysalueen eteläosasta. Samalla se estäisi tällä hetkellä mahdollisen ja helpon kulun jalkakäytävälle ja pyörätielle Salmisaarenkadun pohjoispuolelle. Se myös siirtäisi Salmisaaren rantaviivaa mukailevan virkistysreitin alun Lapinlahden alueelle. Tämän lisäksi kaksi koirapuistoa pitäisi siirtää Lapinlahden puistosta.

Suunnitelma A:n havainnekuva tunnelin suuaukosta, joka kulkee Ilmarisen toimistorakennuksen takaa.
Tunnelin suuaukko vie osan Lapinlahden eteläpuolta. Kaksikaistainen autotie menee tunnelin suuaukkoon. Suuaukon vieressä on jaettu jalkakäytävä ja kaksisuuntainen pyörätie.
Suunnitelma A poistaisi helpon kulun Salmisaarenkadun pohjoispuolella olevalle jalkakäytävälle ja pyörätielle.
Karttakuva nykyisestä tilanteesta. Punaisella korostuksella on merkitty poistuva suojatie, joka veisi kätevästi Salmisaarenkadun pohjoispuolella olevalle jalkakäytävälle ja pyörätielle.

Päivitys 2.3.2024

Juoni tiivistyy: Helsingin Sataman kikkailu sai yhden tunnelilinjauksen näyttämään satumaisen halvalta (hs.fi).

Vaihtoehtojen välille syntyvä noin 100 miljoonan euron hintaero johtuu Helenin öljysäiliöiden siirrosta. Jutussa käy ilmi, että Helen olisi siirtämässä ja poistamassa käytöstä osan säiliöistä joka tapauksessa - tai jutun perusteella todennäköisesti.

Ymmärsin niin, että teoriassa tunnelivaihtoehdot maksaisivat nyt saman verran.

Vaihtoehto D on siis ilmeinen valinta, koska tunnelin alku olisi Länsiväylän sillalla, eikä se haittaisi Lapinlahden puistoa melulla. Osaa puistosta ja sen säilyttämisen arvoista luontoa ei tarvitsisi tuhota. Salmisaaren lisärakentamiselle jäisi tilaa.

Ei epäilystäkään.