Siirry pääsisältöön

Pintaa pitkin Suomesta Saksaan

Julkaistu Päivitetty . Aiheet: Suomeksi, Matkustaminen, Kestävyys.

Valokuva värikkäistä seinistä Kööpenhaminassa.

Teimme heinäkuun alussa avopuolisoni kanssa laivoilla ja junilla matkan Suomen Helsingistä Saksan Berliiniin. Ajatus oli, että kokeillaan, miten ilman lentämistä tehtävä matkailu tuntuu.

Tärkeä huomio heti alkuun! Travemünde-Helsinki -laivaan lähtöselvityksen teossa tarvitaan passi. Ajokortti tai henkilöllisyyskortti ei riittänyt.

Päivitys (14.7.2024): Olen saanut kuulla, että henkilökortti kävisi lähtöselvityksessä muilla, joten ajattelen sen siis sopivan! Passi kannattaa kuitenkin olla varalta mukana.

Reitti

Reitti kulki näiden kaupunkien kautta:

  1. Helsinki
  2. Tukholma
  3. Kööpenhamina
  4. Hampuri (vaihtoyhteys)
  5. Berliini
  6. Hampuri (vaihtoyhteys)
  7. Lyypekki (vaihtoyhteys)
  8. Travemünde
  9. Helsinki.

Kokonaisuudessaan matka tehtiin välillä 1.-10.7.

Helsinki - Tukholma (laiva)

Lähtö Helsingistä: maanantaina 1.7. kello 17:00.

Liput ostettu: Tallink Silja Line.

Lähdimme 1.7. matkaan Helsingin Olympiaterminaalista Tallink Silja Linellä. Alunperin otettu C-hytti muutettiin A-hytiksi, kun tajusimme, että emme lopulta haluakaan matkustaa autokannen alla - ja ikkunakin olisi kiva. Muutos onnistui vielä saman päivän aikana soittamalla asiakaspalveluun.

Laivalla oli totisesti vilinää. Ei kannata odottaa rauhallista buffetti-illallista tai -aamiaista.

Saapuminen Tukholmaan: tiistaina 2.7. kello 10:00.

Tukholma (vajaa kolme tuntia)

Junamatka Kööpenhaminaan oli kello 13:21, joten meillä oli vajaa kolme tuntia aikaa tuhlattavana Tukholmassa. Käytiin hiukan kiertelemässä katuja ja kauppoja. Pysähdyttiin syömään Gast Caféseen (englanniksi) ja se oli totisesti hyvää! Kannattaa siis käydä.

Tukholma - Kööpenhamina (juna)

Lähtö Tukholmasta: tiistaina 2.7. kello 13:21.

Liput ostettu: SJ (ruotsiksi).

Ostimme junaliput Kööpenhaminaan Ruotsin VR:ää vastaavasta eli SJ:stä (ruotsiksi). Tämä oli mukavimpia junamatoja mitä olen ikinä tehnyt. Junavaunu oli moderni ja matka sujui ongelmitta.

Ostimme alunperin junalipun vain Kööpenhaminan lentokentälle asti, mutta samalla lipulla pääsi silti Kööpenhaminan keskustaan. Ei siis tarvinnut ostaa erillistä lippua tai nousta edes junasta!

Päivitys (13.7.2024): Unohdinkin tästä, että meillä oli itse asiassa vaihto Lundin rautatieasemalla. Eli junamatka ei ollut suora. Saavuimme Lundiin kello 17:40 ja jatkoimme matkaa kello 17:53.

Saapuminen Kööpenhaminaan: tiistaina 2.7. kello 20:33.

Kööpenhamina (puolitoista vuorokautta)

Olimme Kööpenhaminassa tiistaista torstaihin 2.-4.7. eli pari yötä. Sinä aikana kävimme taidemuseo Glypotekissä. Miltei itse taidetta kiinnostavampaa oli Glyptotekin arkkitehtuuri. Kannattaakin siis tsekata sen arkkitehtuurista kertova näyttely! Kai Nielsenin veistosnäyttely oli hieno, joten sillekin suositus.

Kööpenhaminasta jäi mieleen, että kylläpä voikin olla paljon pyöriä ja pyöräilijöitä. Rautatieaseman edustalla oli polkupyöriä todella suuri määrä ja iltapäiväruuhkan aikaan ohitse sujahti useampi pyöräilijä kuin auto.

Kööpenhamina - Hampuri (juna, Hampurissa vaihto)

Lähtö Hampuriin: torstaina 4.7. kello 9:14.

Liput ostettu: Deutsche Bahn (englanniksi).

Juna Kööpenhaminasta Hampuriin oli jo saksalaisen junayhtiö Deutsche Bahnan liikennöimä. Junaliput ostettiin siis Deutsche Bahnan nettisivuilta (saksaksi, bahn.de). Tässä vielä Englanninkieliset Deutsche Bagnan sivut (int.bahn.de).

Deutsche Bahn on surullisen kuuluissa myöhästyvistä junistaan, joten siihen kannattaa varautua henkisesti. Kun näin käy, niin sitten saa oikeuden käyttää lippuaan vastaavassa junassa (esimerkiksi toisessa ICE-junassa). Muutoin täytyy ostaa uusi lippu. Muistaakseni matkasta voi hakea korvauksia.

Meitä auttoi tsekata etukäteen Hampurin rautatieaseman kartta:

Saapuminen Hampuriin: torstaina 4.7. kello 14:06. (Tosiasiassa tämä juna taisi olla myöhässä. En muista, kuinka paljon.)

Hampuri - Berliini (juna)

Lähtö Berliiniin (lipussa oleva aika): torstaina 4.7. kello 14:35. (Muistaakseni juna lähti myöhässä noin kello 15.)

Liput ostettu: Deutsche Bahn (englanniksi).

Tässä vaiheessa ikävöimme Tukholma-Kööpenhamina -junan moderniutta. Matka sujui ihan kivasti, mutta vaunu muistutti enemmän VR:n vanhempaa vaunua kuin nykyaikaista.

Saapuminen Berliiniin (lipussa oleva aika): torstaina 4.7. kello 16:20. (Lähdön myöhästymisen vuoksi tämä juna oli perillä 16:50 aikoihin.)

Berliini (noin 3 vuorokautta)

Liput ostettu: BVG (englanniksi).

Vietimme Berliinissä päivät 4.-8.7.

Koska olimme useamman päivän Berliinissä, niin tutustuimme Berliinin julkisen liikenteen nettisivuihin (englanniksi, BVG) ja latasimme julkisen liikenteen sovelluksen BVG Tickets: Bus, Train & Tram (englanniksi, play.google.com). Kannattaa tutustua eri lippuvaihtoihin ja selvittää, mikä niistä olisi omaan matkaan sopivin. Päädyimme itse käyttämään vuorokausilippuja tarpeen mukaan.

Vuorokausilippu (9,90 euroa) oli kannattava, jos teki enemmän kuin kaksi matkaa vuorokauden aikana, sillä yksi lippu maksoi 3,50 euroa. Berliinissä pärjäsi hyvin AB-vyöhykkeen lipulla.

Kannattaa myös vakavissaan tutustua WelcomeCardiin! Se toimii julkisen liikenteen lippuna (minimissään kaksi vuorokautta) ja sillä saa alennusta joukosta eri museoita ja tapahtumia. Alla linkki lipputyyppeihin, joissa on myös WelcomeCard.

Pari linkkiä julkisesta liikenteestä:

Kohokohtia Berliinistä:

Berliini - Hampuri (juna, Hampurissa vaihto)

Lähtö Hampuriin: maanantaina 8.7. kello 13:06.

Liput ostettu: Deutsche Bahn (englanniksi).

Liput ostettu taas Deutsche Bahnalta. Berliinin rautatieasema on aika vaikuttava, koska se on monessa eri tasossa. Sieltä lähtee kaukojunia, lähijunia ja Berliinin julkisen liikenteen yhteyksiä. Kaikki tämä tarvitsee tilaa, mikä näkyy aseman suunnittelussa.

Berliinistä lähtevässä junassa oli melkein yksinomaan 6 henkilön hyttejä ja vapaita paikkoja oli aika hankala löytää, koska emme olleet varanneet paikkaa. Ensi reissulle joka junaan voisi ottaa paikkavarauksen (joka maksaa erikseen), niin junassa olemisessa ei kulu aikaa haahuiluun tai pahimmillaan koko matka käytävällä seisomiseen.

Saapuminen Hampuriin: maanantaina 8.7. kello 15:12.

Hampuri - Lyypekki (juna)

Lähtö Hampurista: maanantaina 8.7. kello 16:06.

Liput ostettu: Deutsche Bahn (englanniksi).

Tämä oli suhteellisen lyhyen matkan juna, ja se tuli aika täyteen. Osa matkustajista joutui seisomaan tai istumaan käytävillä.

Alunperin olimme ostaneet junalipun Travemünden asemalle (saksaksi Travemünde bahnhof, englanniksi Travemünde station) asti, mutta luimme netistä, että sieltä ei voi kulkea kätevästi Travemünden matkustajaterminaaliin (englanniksi Travemünde terminal). Päätimme siis jäädä jo Lyypekissä pois, jotta voimme kiertää kaupunkia ja käydä syömässä.

Laiva oli muutenkin lähdössä vasta tiistaiyön puolella kello 02:00 ja terminaaliin piti saapua kello 23 mennessä, jolloin sieltä lähti linja-autokuljetus laivaan.

Saapuminen Lyypekkiin: maanantaina kello 17:00.

Lyypekki - Travemünden matkustajaterminaali (linja-auto)

Lähtö Lyypekistä: maanantaina 8.7. kello 19:50.

Matkahaku: Lyypekin julkinen liikenne (englanniksi ja saksaksi). Lipun osto linja-autosta.

Travemünde-Helsinki -laivayhteyttä hoitaa Finnlines, jonka sivuilla on tarkempaa tietoa, miten Lyypekistä pääsee Travemünden matkustajaterminaaliin ja miten terminaalista pääsee laivaan.

Linkkejä matkaa varten:

Täytyy sanoa, että tämä oli reissun stressaavin osa. Kun reissua ei ollut ikinä tehnyt aiemmin, niin Travemünden satama, terminaali ja asema menivät iloisesti sekaisin omassa päässä, eikä ollut selvää, minne oikeastaan pitää mennä.

Koko hommassa ehkä korostuu, että laivayhteys ei lopulta ole ensisijaisesti matkustajille, vaan rahtiliikenteelle. Lisäksi moni laivaa käyttävä tulee omalla autollaan, joten autottomalle matkustajalle tilanne voi olla vielä hämmentävämpi.

Huomaa! Google Maps ei osaa näyttää oikeaa yhteyttä Travemünden matkustajaterminaaliin. Kannattaa käyttää Lyypekin alueen julkisen liikenteen nettisivuja (osittain englanniksi, osittain saksaksi) sopivan linja-auton löytämiseen.

Huomaa lisäksi! Nettisivut antavat vaihtoehdon ostaa lipun, mutta lippua ei voi käyttää ellei sitä tulosta. Lipun voi onneksi ostaa linja-autosta.

Ikävää on, että nettisivuja ei ole kokonaan käännetty englanniksi:

Kuvakaappaus sivustolta sv-luebeck.de/en/.
Aikatauluhaku on otsikon 'Personal timetable' alla. Tarkistin lukemisjärjestyksen. Sen alla on ensin valikko (radio-painikkeet), haku lähtöpaikalle, sitten valikko (radio-painikkeet) saapumispaikalle. Tämän jälkeen on lähtöpäivämäärä ja saapumisaika. Tämä jälkeen pudotusvalikosta voi valita perilläoloajan. Viimeisenä yhteyden etsimispainike punaisella taustalla.

Käännöksiä kuvakaappauksen termeille:

  • "Haltestelle" tarkoittaa pysäkkiä, "Adresse" osoitetta ja "Wichtiger Punkt" tarkoittaa tärkeää paikkaa tai nähtävyyttä.
  • "Von" tarkoittaa lähtöpaikkaa ja "Bis" tarkoittaa saapumispaikkaa.
  • Päivämäärä ja kellonaika ovat aika itsestäänselvät.
    • Vaihtoehto "Abfahrt" tarkoittaa, että haet lähtöaikaa.
  • "Verbindung suchen" tarkoittaa "etsi yhteys".

Toimivan yhteyden löydät, kun haet lähtöä pysäkiltä "ZOB/Haupbahnhof" (tarkoittaa päärautatieasemaa) ja päämääränä "Skandinavienkai Terminal" (tarkoittaa Skandinavian 'laituria' tai satamaa ja sen terminaalia.)

Huomaa! Kaiken tämän lisäksi sivusto vaikuttaa toimivan todella huonosti, koska se jäätyy lyhyeksi aikaa, kun tekstiä alkaa kirjoittaa. Yhdellä kerralla tietokoneella koko välilehtikin pysähtyi.

Käytä nettisivuja oikean laiturin tai pysäkin löytämiseen Lyypekissä ja hyppää kyytiin.

Saapuminen Travemünden matkustajaterminaaliin: maanantaina 8.7. kello 20:20.

Travemünden matkustajaterminaali - Finnlinesin laiva (linja-auto)

Liput ostettu (kuuluu laivamatkan hintaan): Finnlines.

Matkustajaterminaali on linja-autopysäkin lähellä ja näytti ensivilkaisulla hotellilta. Siinä on iso kyltti "Hafenhaus" ja alapuolella lukee "Check-in".

Lähtöselvityksen pystyi tekemään kello 20:30 alkaen. Alussa huomautin, että lähtöselvityksessä tarvitaan passi, mikä tuntuu ihmeelliseltä, kun ollaan EU:n alueella. Lähtöselvityksestä saat

  • hyttikortin
  • ruokailulipun (jos maksoit ruokailuista)
  • lipun langattomaan verkkoon, joka vaihdetaan laivalla PIN-koodiin (jos maksoit langattomasta verkosta).

Lähtöselvityksen jälkeen terminaalissa oleillaan odottamassa linja-autokuljetusta laivalle. Terminaalin alakerrassa on kauppa, jossa emme kyllä käyneet, ja (oletettavasti) päivällä toimiva ravintola.

Omia eväitä kannattaa siis olla mukana ellei ole jo syönyt aiemmin. Laivalla on myöhäisillan ruokatarjoilu, joka maksaa erikseen, vaikka olisi ostanut ruokailut (brunssi, päivällinen ja aamiainen) laivalla.

Lähtö matkustajaterminaalista: maanantaina 8.7. kello 23:00.

Travemünde - Helsinki (laiva)

Lähtö Travemündestä: tiistaina 9.7. kello 02:00. (En ole varma lähdettiinkö ihan ajoissa. Olin jo unessa.)

Liput ostettu: Finnlines.

Linja-autokuljetus ei kestä pitkään ja päätyy laivan autokannelle. Kyydistä nousun jälkeen ei ole mitään ohjeita, minne pitäisi mennä. Kuski osoittaakin meidät laivan portaikkoon, jossa portaita voi varmaan käyttää, mutta tilassa on myös hissi, jolla menemme oikealle kannelle.

Itse laiva on kohtuullisen viihtyisä. Tekemistä ei ole paljoa, mutta sitä ei tässä vaiheessa oikein odotakaan. Laivalla voi lisämaksusta (taas!)

  • käyttää kuntosalia
  • käyttää salia
  • käydä hieronnassa.

Laiva on verrattain vähän aikaa maissa, joten hyttien siivousta tehdään yleensä vielä matkustajien saapuessa. Laivalla tulee erillinen kuulutus, kun tietyn kannen hytteihin pääsee.

Kaiken kaikkiaan matka sujui tosi rauhallisesti. En edes herännyt yöllä, kun lähdimme satamasta, eikä laiva keikkunut (huomatakseni) ollenkaan. Suurimmat melut tulivat hytin ilmastoinnista - ja toisista hyteistä. Seinät olivat selkeästi aika ohuet, koska saatoin kuulla jonkun kuorsauksen tai raskaan hengityksen (tai ainakin kuvittelin kuulevani).

Saapuminen Helsinkiin: keskiviikkona 10.7. kello 10:00.

Vuosaaren satama - Helsingin keskusta (linja-auto ja metro)

Liput ostettu: Finnlines (kuuluu laivamatkan hintaan) ja HSL.

Laivan saavuttua Vuosaareen laivasta on vielä autottomille matkustajille linja-autokuljetus johonkin satamarakennukseen, jossa kuljetaan tullin läpi.

Tämä jälkeen käytetään normaalisti Helsingin joukkoliikennettä (HSL) ja mennään linja-autolla Vuosaaren metroasemalle.

En voinut olla kiinnittämättä huomiota ulkomaalaisiin kanssamatkustajiin, joille ei ollut tarjolla juuri mitään tietoa siitä, mihin pitäisi mennä tai mitä pitäisi tehdä.

Ulkomaalainen matkustaja kohtaa ongelman Helsingissä heti kättelyssä

Meille tämä ei ollut minkäänlainen ongelma, koska olemme helsinkiläisiä ja tiedämme, miten systeemi toimii.

Ulkomaalainen matkustaja ei tiedä, että julkisen liikenteen lippuja ei voi ostaa linja-autosta, vaan tässä kannattaa käyttää HSL-sovellusta. Tähän ei ole mitään ohjeistusta linja-autopysäkillä

Vaihtoehto tälle on satamarakennuksen lippuautomaatti. Sen ongelma on, että sen ohi ei edes kuljeta, kun linja-autopysäkille mennään, vaan sitä täytyy etsiä rakennuksen toisesta osasta. Mekään emme huomanneet (vaikka emme etsineetkään) tätä mahdollisuutta.

Käytännössä linja-auton kuski osoitti matkustajat lippuautomaatille ja ajoi tiehensä, jos he eivät ehtineet takaisin. Yksi perhe ehti kyytiin ennen kuin linja-auto lähti. Onneksi linja-autoja vaikutti kulkevan suhteellisen usein, mutta tämä on todella ikävä ensikosketus Helsingin julkiseen liikenteeseen.

Kustannukset

Kokonaisuudessaan matka kustansi noin 1360 euroa per henkilö. Tähän sisältyy

  • Helsinki - Tukholma -laiva (132,40 euroa)
  • junat (324,15 euroa)
  • majoitukset (398,50 euroa)
  • Travemünde - Helsinki -laiva (503,50 euroa)
    • hytin hinta (419,50 euroa)
    • ruokailut (79 euroa)
    • lisäksi langaton verkko (noin 15 euroa).

Oikeasti junakustannuksista voisi vähentää puolet, koska jouduimme tekemään matkan aikana hiukan muutoksia, mutta kustannus on silti suurin piirtein tätä suuruusluokkaa.

Tämä johtaakin viimeiseen reflektioon koko matkasta ja sen käytännön asioista. Teen pohdintaa kirjotuksessa Pintaa pitkin matkustaminen on hankalaa ja kallista.

Kantamukset

Pitkälle matkalle lähtiessä otan yleensä kaksi kantosysteemiä mukaan:

  1. Isompi laukku tai reppu, jossa kulkee kaikki matkalla tarvittava. Kohteessa tämä reppu jää päiväretkien ajaksi majoitukseen.
  2. Pienempi laukku tai reppu, jota käytän kaupungissa. Tässä on kätevä kantaa päiväretken oleelliset tavarat, kuten vesipullo, aurinkorasva ja käsidesi.

Iso reppu: Gregory Border Carry On Backpack 15.6"

Avopuolisoni hankki meille Gregory Border Carry On -repun (belizia.fi) ja olen ollut tosi tyytyväinen reppuun! Siinä on monta taskua tavaroiden järjestelyyn repun sisäpuolella ja ulkopuolella on tarpeeksi taskuja tavaroille, joita tarvitsee nopeasti tai helposti matkan aikana.

Siinä on myös lantiovyö, joten repun kantaminen täytenäkin on suhteellisen helppoa. Aivan täydellinen tämä lantiovyö ei ole (ainakaan minulle), koska en saanut sitä aivan niin hyvin asetettua kuin halusin. Repun sivulla on myö tasku juomapullolle, joka ei ole ollut minusta kovin ilmiselvä ominaisuus monessa muussa repussa.

Reppu on suunniteltu siten, että kaikki narut ja nauhat saa piiloon, jotta sen voi pistää helposti ruumaan.

Pieni laukku: Chrome Kadet Sling

Alunperin hankin Chrome Kadet Slinging (englanniksi, chromeindustries.com) pyöräilyyn, kun tarvitsen vain pienen (mutta tarpeeksi ison!) laukun mukaan. Itselle tämä on ollut käyttötarkoitukseen hyvä, mutta olen huomannut, että se on suhteellisen järeä. Sinne mahtuu kätevästi 0,75 litran juomapullo kätevästi ja sen jälkeen esimerkiksi aurinkorasvapullo. Jos isoa vesipulloa ei tarvitse mukaan, niin tässä on tosi hyvin tilaa mille vain päivän aikana mukaan tarttuvalle asialle.

Koska laukku on tarkoitettu pyöräilyyn, niin sen täytyy pysyä hyvin paikallaan selässä. Sen vuoksi siinä on rinnan päältä kulkeva hihna ja kainalon alta menevä tukihihna, joka kiinnittyy rinnan päältä kulkevaan hihnaan. Tämän tukihihnan saa irrotettua, jos haluaa.

Samasta aiheesta muualla